Emotietelling; Een verhaal dat je raakt!

Brand management, merkmanagement en brandloyaliteit zijn enkele termen die ‘trending topic’ zijn bij menig ondernemer. Het vermarkten van je merk is waar het om draait en dat besef heeft bij de Nederlandse ondernemers een enorme vlucht genomen. Veel ondernemingen investeren in het opbouwen van een ‘brand experience’. Dat is een goede ontwikkeling. Maar hoe? Storytelling is een veelgebruikte tool. De mensen meenemen in jouw verhaal, jullie oorsprong en waar jullie voor staan is één van de mogelijkheden om betrokkenheid te creëren bij je merk. Maar is dit nog genoeg om klanten te verleiden?

Storytelling

De digitalisering grijpt om zich heen. Je kunt wel stellen dat de moderne mens lijdt aan een informatie overload. Mensen zijn sneller verveeld en minder snel onder de indruk van iets. Dat maakt het voor merken moeilijker om op te vallen. Storytelling is al vele jaren een effectieve tool om de betrokkenheid en loyaliteit van doelgroepen te vergroten. Om je brandstory op een juiste manier te vertellen, is voor menigeen al een flinke uitdaging. Menigeen trapt in de valkuil van zelfpromotie, borstklopperij en het tentoonstellen van wat men zoal kan en doet. Toch krijgen steeds meer bedrijven het onder de knie om via storytelling verbinding te maken met medewerkers en klanten. Verbinden is een eerste stap in de goede richting echter wil je uiteindelijk naar loyaliteit en betrokkenheid.

Tell me, show me, involve me

In onze ogen is de tijd aangebroken om storytelling naar een hoger plan te trekken. Het slechts vertellen (tell me) van je verhaal, zorgt niet voor een blijvende herinnering, laat staan voor de gewenste betrokkenheid. Je wordt immers dagelijks al overspoeld met verhalen. Ook het laten zien (show me) van je verhaal heeft slechts een kortdurend effect. Want de (sociale) media ontploffen bijna van de filmpjes. ‘Beelden zeggen meer dan duizend woorden en video’s maken meer indruk dan duizend beelden’ is het credo van de afgelopen jaren. En echt goede brandstory movies zorgen ook wel voor een blijvende herinnering.

Maar als je je wilt onderscheiden in het oerwoud van verhalen, dan zul je een stapje verder moeten gaan. Hoe? De Chinese wijsgeer Confucius verkondigde reeds 2500 jaar geleden de volgende wijsheid:

 

 

 

 

 

 

 

 

We staan aan de vooravond van de volgende fase in storytelling, namelijk emotietelling.

Emotietelling

Dat is de volgende stap in de evolutie van storytelling. Het principe is niet nieuw, maar in tijden van een overload aan informatie zorgt emotietelling er voor dat je opvalt en verbinding creëert. Wil je betrokkenheid en loyaliteit genereren, dan dien je emoties te prikkelen en je publiek letterlijk aan de hand mee te nemen in jouw brandstory. Zo creëer je een onvergetelijke ervaring, waar nog vaak en lang over gepraat wordt, omdat het verhaal raakt.

Daarnaast is de persoonlijke ontmoeting en oprechte aandacht voor je doelgroep de groeimarkt van de toekomst! Hoe? Brandevents bieden daarvoor bij uitstek het recept. Wil je ervaren hoe we jouw verhaal kunnen vertalen in een onvergetelijke 4D experience, waarin alle zintuigen worden geprikkeld? Dan zit je goed bij de Arjan van Dijk Groep! #let’smeet

Dit artikel verscheen eerder in ons relatiemagazine [BE]LEEF. Andere artikelen lezen? Klik hier en lees verder!

Laat hier je gegevens achter en download het volledige magazine [BE]LEEF!