Event marketing nog een “ver van je bed show”? #tijdvooractie

Event marketing nog een “ver van je bed show”? #tijdvooractie

Onlangs viel mijn oog op een artikel in de ‘Ondernemer’ over de 7 redenen waarom je event marketing in zou moeten zetten. Interessant! Event marketing, experience marketing, live communicatie of welke naam we het tegenwoordig ook geven, is voor veel marketeers nog steeds een “ver van mijn bed show”. Een gemiste kans, want deze vorm van marketing blijkt toch vaak één van de best werkende vormen van de interactieve marketing.

Behoefte aan persoonlijk contact stijgt

Event marketing heeft zich de laatste jaren in een rap tempo ontwikkeld. Dat is ook niet gek, als je bedenkt dat we in een tijdperk leven waarin alles bijna volledig gedigitaliseerd is. Was het vroeger nog onmogelijk om zaken te doen zonder iemand persoonlijk te spreken, tegenwoordig doen we bijna niet anders. Daardoor gaat alles sneller wat in sommige gevallen heel fijn is maar in andere gevallen missen we het persoonlijke contact.

Volgens een onderzoek van TNS NIPO naar klantcontact is er een grote behoefte aan persoonlijk contact in B2B. Een derde van de afnemers van zakelijke diensten is zelfs bereid om meer te betalen voor (meer) persoonlijk contact! Om je te onderscheiden ten opzichte van je concurrentie en om klantloyaliteit te versterken is een ‘personal touch’ dus hét antwoord.

Persoonlijk contact door events

Bij persoonlijk contact denk je waarschijnlijk eerder aan wekelijks overleg met een vast team van je zakelijke dienstverlener dan aan event marketing. Maar events zijn juist erg effectieve tools om persoonlijk contact te realiseren. Door tijdens een event in gesprek te gaan met je klanten zorg je voor een hoge mate van betrokkenheid.

Event marketing beïnvloedt merkperceptie

Misschien nog wel belangrijker dan persoonlijk contact is het feit dat event marketing je merkperceptie positief beïnvloedt. Door een brand event te organiseren waar je zorgt voor een totale brand experience zorg je ervoor dat (potentiële) klanten een goed gevoel krijgen over je organisatie, je merk en je product of dienst.

Event marketing

Als event marketing zo’n sterke tool is om merkperceptie te veranderen, waarom is het dan voor veel marketeers nog steeds een “ver van hun bed show”? Waarom zijn evenementen niet standaard opgenomen in de marketingmix maar worden ze vaak als losstaand project gezien? Naar mijn mening komt dat voort uit een stukje onzekerheid en onwetendheid.

Tijd voor actie!

Onzeker over of je event marketing standaard op moet nemen in je marketingmix? Maar ook niet goed wetend hoe je nou een succesvol event organiseert? Dat is echt niet nodig. Het is een kwestie van doen. En indien nodig met wat hulp! Een beetje van jezelf en een beetje van…

Tijd voor actie! Laten we events het podium bieden wat het verdient. Mijn mede Bedenkers van Beleving en ik zijn er helemaal klaar voor