Hoe kun je events inzetten voor brand activation?

Als bedrijf wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden. Consumenten hebben immers een steeds grotere keuze uit een vergelijkbaar aanbod aan producten. Daarom zetten steeds meer bedrijven events in om hun product of merk live onder de aandacht te brengen van consumenten. Dit verschijnsel heet brand activation. Voor een succesvolle brand activation of merk activatie gelden enkele vuistregels.

Een bekend voorbeeld van brand activation is de Unox Nieuwjaarsduik. Eerst de elementen, zoals ijskoud zeewater doorstaan, daarna genieten van vertrouwde Hollandse kost. Dat gevoel wil Unox z’n consumenten meegeven. Brand activation kenmerkt zich door interactie en beleving tussen consument en merk. Belangrijk is om een merkbeleving te creëren, die dicht bij de kern van het merk staat. Om je merk bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen, is het raadzaam om inzicht te krijgen in de interesses, motivaties en behoeften van je doelgroep.

The next step; concepting

De volgende stap is om een passend creatief concept te bedenken; een concept dat het merk ademt en uitstraalt en dat tegelijkertijd relevant is en iets toevoegt voor de doelgroep. Een mediacampagne met diverse off- en online middelen verbetert de interactie met de doelgroep. Het verlengt ook de duur van de campagne en versterkt het succes. Daarnaast zijn in dit ‘digitale’ tijdperk de live experiences van steeds groter belang. Het organiseren van bijvoorbeeld een brand event zorgt ervoor dat een merk door middel van fysiek contact een relatie kan opbouwen met zijn doelgroep, een ‘fan’ maken en op die manier de loyaliteit vergroten. Een schoolvoorbeeld van zo’n brandexperience zijn de events van

Perfect voorbeeld van een brand event

Bij de Vrienden van Amstel LIVE zie je een 3D vertaling van hun merkwaarden. De bezoekers stappen letterlijk in de wereld van Amstel. Daarnaast voegen zij met het event aspiratie en energie toe. Brand events zijn doordachte concepten en alleen realiseerbaar met het juiste team. Dat beaamt Reinoud Ottervanger ook. Als brandmanager bij Amstel liet hij zich daarover al eens uit: “partners dienen te passen bij het DNA van Amstel; ze dienen zich verbonden te voelen met het merk en een sterke drive te hebben om het evenement tot een succes te maken.” Lees het hele interview met Reinoud Ottervanger hier.

Brand activation kan een belangrijke tool zijn in jouw marketingstrategie. Voor een succesvolle merk activatie zijn live experiences steeds vaker een belangrijk onderdeel van de strategie. Meer weten? De Arjan van Dijk Groep staat graag voor jullie klaar met advies en ondersteuning.

Dit artikel verscheen eerder in ons relatiemagazine [BE]LEEF. Andere artikelen lezen? Klik hier en lees verder!

Laat hier je gegevens achter en download het volledige magazine [BE]LEEF!