Scoren met je jubileum? Tanis Confectionery deed het!

Scoren met je jubileum? Tanis Confectionery deed het!

Een jubileum evenement is een mooie gelegenheid om samen met medewerkers en relaties stil te staan bij en terug te blikken op de geschiedenis van het bedrijf. Maar een jubileum kan ook gebruikt worden om een nieuw product te presenteren, een boodschap te communiceren of zelfs een nieuwe weg in te slaan. Als bedrijf sla je dan meerdere vliegen in één klap: feestvieren, relaties onderhouden én zakendoen. Dat deed Tanis Confectionery uit Oosterhout tijdens het 20-jarig jubileum.

Tanis ontwerpt en levert machines voor de productie van suikerwerk. Het is een vooruitstrevend bedrijf in een kleine markt, waarin alle wereldspelers elkaar kennen. Onlangs vierde het Oosterhoutse bedrijf hun twintig jarige jubileum, maar de historie van het familiebedrijf loopt terug tot de jaren ‘50 van de vorige eeuw. Recent beëindigde een leverancier z’n bedrijfsactiviteiten, waardoor Tanis het initiatief nam om zelf een nieuwe machinelijn te lanceren. “Samen met een aantal medewerkers van de voormalige leverancier zijn we over gegaan tot de ontwikkeling van gietmachines,” vertelt Victor Tanis. “Dat gaf natuurlijk veel druk op de organisatie. Het event was bedoeld als een bedankje aan de leveranciers en eigen medewerkers én om de nieuwe machinelijn te introduceren aan onze relaties.”

Tanis combineerde dus het jubileum met de presentatie van de nieuwe productlijn. Via via kwam het bedrijf in contact met de Arjan van Dijk Groep. Victor Tanis: “De Arjan van Dijk Groep presenteerde een aansprekend voorstel voor de dag, dat werd fijn geslepen tot een prima concept. Het klikte over en weer bovendien goed. Tanis is een Bourgondisch bedrijf met een informele sfeer en dat is bij de Arjan van Dijk Groep ook het geval.”

Binding creëren

Victor Tanis: “Het evenement bestond uit twee delen: een officieel gedeelte met de presentatie van de nieuwe machines aan onze relaties. Tevens deden we via presentaties uit de doeken hoe we samen met onze leveranciers de toekomst ingaan. ‘s Avonds was het feest. Daarvoor hadden we onze relaties uit de ‘regio’ uitgenodigd: technisch directeuren uit Nederland, België, Duitsland en Engeland. Weliswaar is de hele wereld ons speelveld, maar het was in praktisch opzicht niet haalbaar om klanten uit de hele wereld uit te nodigen voor een evenement van een dag. Bovendien zou dat een te groot beslag leggen op onze agenten. Die waren in de dagen voor het evenement in training, zodat zij op het evenement informatie over de nieuwe machines konden geven en alle vragen van relaties konden beantwoorden. We hebben geen directe verkoopdoelstellingen gekoppeld aan de productpresentatie. Tussen de presentatie van een machine en het verkoopmoment zit vaak een lange tijd, omdat er grote investeringen mee gemoeid zijn. Het evenement was bedoeld om binding met relaties te creëren en daarin zijn we zeker geslaagd.”

Familie Tanis

Victor Tanis: “Diverse machines en de revolutionaire, nieuwe machinelijn werden gedemonstreerd tijdens een mooie show met licht- en geluidseffecten. De 150 gasten werden telkens naar een andere ruimte geleid, zodat ze vrijwel het hele bedrijf hebben gezien. De overgang naar het feest verliep heel soepel. De Arjan van Dijk Groep had looppaden gecreëerd, zodat groepen elkaar niet zouden doorkruisen. In een hal, waar normaal gesproken machines staan, was een setting gecreëerd voor een Italiaans familiediner. Tanis is een familiebedrijf. Met de meeste relaties en leveranciers hebben we al jarenlang zo’n goede band, dat je niet alleen kunt spreken van een zakelijke relatie, maar ook van vriendschap. Wij wilden niet dat iedereen zijn eigen gerecht bestelt, zoals in een restaurant. We deden het op de Italiaanse manier: grote schalen en pannen van de beste Italiaanse gerechten en wijnen op tafel, zodat men gezamenlijk eet en deelt. Dat zorgde voor een informele, Italiaanse sfeer. Dat past bij ons.”

Korte lijnen, een aanspreekpunt

Victor Tanis: “We kijken terug op een bijzonder geslaagd evenement. Na afloop hebben we gasten bedankt en later hebben we foto’s en filmpjes nagestuurd. Aan onze andere buitenlandse relaties presenteren we de nieuwe machines tijdens de komende beurzen, waar de hele markt zich presenteert. De samenwerking met de Arjan van Dijk Groep was erg plezierig. Wat me erg aansprak, waren de korte lijnen. We kregen te maken met één aanspreekpersoon, die alles heel soepel regelde. We hadden meteen een klik en ik wist altijd waar we aan toe waren. Dat is erg prettig. In het verleden organiseerden we wel eens feesten zelf. De eigen medewerkers, die dan met de organisatie waren belast, hadden dan tijdens het feest te veel aan hun hoofd om zelf ook te kunnen genieten. Dat was nu niet het geval. Iedereen genoot volop. Het eerste dat we de dag erna binnen het bedrijf hoorden, was: ‘Over vijf jaar willen we weer zo’n feest!’