Online communicatieconcepten voegen waarde toe aan evenementen

Online communicatieconcepten voegen waarde toe aan evenementen

 De Arjan van Dijk Groep profileert zich steeds meer als een platform voor deskundigheid op het gebied van communicatie en evenementen. Het bedrijf verbreedt zijn expertise door de nauwe samenwerking met SuperRebel.com, een crossmedia bureau, dat onder meer online communicatiestrategieën op strategisch en tactisch niveau ontwikkelt.

“Vaak wil een opdrachtgever een ‘recht-op-en-neer’ evenement, en dat is prima. Daarnaast zie je de tendens dat evenementen steeds meer content gerelateerd zijn, dat ze steeds vaker een zakelijk doel hebben. De rol van (online) communicatie neemt daardoor toe”, vertelt Roland Ernst van de Arjan van Dijk Groep. “Daarbij kan een reclame- of communicatiebureau helpen. Onze expertise is het ontwikkelen en produceren van evenementen, catering en het beheren en exploiteren van locaties. SuperRebel.com ondersteunt de Arjan van Dijk Groep in z’n producties met de implementatie van allerlei moderne online communicatietechnieken, social media toepassingen, apps en crossmediale concepten. Kortom, met allerlei tools en strategieën die de impact en het effect van een evenement vergroten. Ik ben een groot voorstander van deze multidisciplinaire benadering. Het voegt waarde toe aan onze dienstverlening.”

Reclame- en evenementenwereld vullen elkaar aan

Roland: “We kennen de mannen van SuperRebel.com al heel lang, al een jaar of vijftien. Ze hebben onze nieuwe huisstijl ontwikkeld, maar de samenwerking gaat de laatste tijd veel verder. Zij ondersteunen ons bij de veranderende behoeften uit de markt. De tijd dat opdrachtgevers een vraag bij ons neerlegden en dat wij ons beperkten tot de uitvoering, ligt jaren achter ons. Onze rol is verschoven van leverancier naar partner. We merken dat sommige bedrijven zoekende zijn. Ze willen een communicatiedoelstelling realiseren, alleen weten ze nog niet precies hoe ze dat het beste kunnen realiseren: via een evenement, een training, print, sociale media, een advertentie campagne, een online communicatiestrategie of een combinatie van middelen? Zodra een opdrachtgever met zo’n vraag bij ons aanklopt, gaan we met

SuperRebel.com rond de tafel zitten”.  “Het is een hele uitdaging om de middelen te kiezen die de beste oplossing zijn voor een communicatievraag”, voegt Berry van Nes, mede oprichter van

SuperRebel.com toe. “Het online landschap is bijvoorbeeld heel versnipperd. Online advertising is bijvoorbeeld iets heel anders dan het inzetten van social media. De uitdaging voor bedrijven is om niet met het eerste het beste online bureau in zee te gaan, maar om het beste bureau te zoeken voor elke specifieke vraag”. Voor een aantal evenementen die de Arjan van Dijk Groep ontwikkelt en produceert, ontwikkelt SuperRebel. com communicatieconcepten. “Door het inzetten van gerichte communicatiestrategieën, kun je de beleving van een evenement uitrekken of de impact van een boodschap vergroten”, vertelt Berry. “Je kunt ervoor kiezen om een evenement een paar uur te laten duren, maar je kunt ook kiezen voor een maandenlange (online) teasercampagne, met een evenement als afsluiting. Dan haal je veel meer uit het evenement. Daarvoor bedenken we creatieve communicatieconcepten, die aansluiten bij de uitstraling van het evenement dat de Arjan van Dijk Groep heeft ontwikkeld”.

‘Wie niet uitgesproken is, kan niet spraakmakend zijn’

Berry richtte SuperRebel.com in 2011 samen met Lodewijk Varossieau op. Het tweetal kan bogen op een grote staat van dienst in de reclamewereld. “In onze visie dient communicatie onderscheidend te zijn”, vertelt Berry. “Wie niet uitgesproken is, kan niet spraakmakend worden. Producten en diensten gaan steeds meer op elkaar lijken. De rol van merkbeleving wordt daarom steeds belangrijker. Tegelijkertijd worden er steeds meer merken actief. Hoe maak je dan het verschil? Onze overtuiging is dat de eerste keuze die je maakt als merk, product of bedrijf essentieel is. Hoe scherper, directer en uitgesprokener je bent in de beginfase, hoe sneller je tot de kern komt en hoe succesvoller je daarna zult zijn”.

‘De generatie Z besteedt meer tijd aan online dan aan bijvoorbeeld televisie’

Berry: “De wereld blijft in hoog tempo veranderen en de rol van online communicatie neemt alleen maar toe. Dat merk je aan de generatie Z, de generatie die tussen 1992 en 2012 is geboren; de ‘digital natives’. De generatie Z is de eerste generatie sinds de uitvinding van de televisie, die meer tijd besteedt aan online en aan muziek dan aan televisie. Zij doen heel veel aan digitale interactie. Interessant om te volgen hoe zich dat gaat ontwikkelen. Ik denk dat Instagram en YouTube in de toekomst belangrijker gaan worden dan Facebook. Video en beeld worden relevanter dan woorden”.

Roland: “De generatie Z zijn de opdrachtgevers van de toekomst. Om feeling met de jonge generaties te houden, nemen we regelmatig jonge mensen in dienst. Jongeren zijn al heel veel gewend op het gebied van beleving, omdat ze allerlei festivals bezoeken. Je ziet dat het ook op festivals, zoals bijvoorbeeld Tomorrowland, draait om content. Content, die voor de gasten relevant en boeiend is. Bezoekers worden vanaf de uitnodiging in een verhaal getrokken, dat verder gaat dan het festival zelf. Dat is wat wij ook met de samenwerking met SuperRebel.com beogen!”