‘Ons Van Oers’ maakt vrienden voor het leven

Van Oers Accountancy & Advies staat midden in de samenleving, is trots en zuinig op zijn medewerkers en wil een huisvriend zijn voor relaties. Het Brabantse bedrijf greep het 50-jarig jubileum aan om de betrokkenheid en loyaliteit van diverse doelgroepen te vergroten.

De Arjan van Dijk Groep werd betrokken bij de ontwikkeling van een concept en een jubileumcampagne. Het concept ‘Ons Van Oers’ vormde de leidraad voor een serie evenementen en activiteiten. Zo werden de medewerkers bedankt, relaties in het zonnetje gezet en deden ze als team iets terug voor de samenleving.

Een huisvriend voor klanten

Directeur Sander Collé van Van Oers blikt terug op het jubileumjaar. ‘In de zomer voor het jubileumjaar begonnen we na te denken over de jubileumviering. Voor zoiets neem je een specialist in handen. Onze keus viel snel op de Arjan van Dijk Groep: een creatief evenementenbedrijf, waar we al jaren een relatie mee hebben. De Arjan van Dijk Groep voedt ons altijd met leuke, creatieve ideeën; ze zetten nét dat stapje extra en denken heel goed mee wanneer een evenement iets meer moet zijn dan een leuk feestje.’

Sander Collé: ‘Tijdens de brainstormsessies werd het concept bedacht: ‘Ons Van Oers’. Dit concept past ons als een jas: we zijn een Brabants bedrijf, betrokken bij wat er in de samenleving gebeurt en we willen graag een (huis)vriend zijn voor onze klanten.

Roland Ernst, directeur Arjan van Dijk Groep, voegt toe: ‘Voor een jubileum wil je een ludieke campagne neerzetten; een communicatietraject dat niemand zal vergeten. We zijn op zoek gegaan naar ‘iets’ dat al de doelen van Van Oers omvatte en realiseerde en dat ‘iets’ hebben we gevonden in het concept ‘Ons Van Oers’. Vanuit dit concept hebben we een communicatietraject uitgerold, waarin loyalty en customer intimacy centraal stonden. Omdat juist het persoonlijke contact hierbij belangrijk is, speelden evenementen een belangrijke rol in het geheel.’

Doordacht concept en uitnodigingstraject leidden tot 116% opkomst!

Roland Ernst vervolgt: ‘Een goed begin is het halve werk. Het uitnodigingstraject is dus één van de belangrijkste succesfactoren van een traject als deze. Ons team van Bedenkers van Beleving is gewend om (complexe) uitnodigingstrajecten en cross-mediacampagnes te bedenken en te produceren. Wij zijn een groot voorstander van geïntegreerde communicatie in het gehele traject. We kunnen de rol vervullen van regisseur, producent, uitvoerend producent en co-producent. Uiteraard bepalen we samen met de opdrachtgever welke rol we spelen en waar we liever zelf de touwtjes in handen hebben.’

Van Oers nam het uitnodigingstraject zelf ter hand. De kracht van het concept en het uitgekiende communicatietraject leidde bijvoorbeeld bij het relatie event tot een extreem hoge opkomst van 116%! Sander Collé: ‘We hadden gerekend op 2400 gasten, maar uiteindelijk kwamen er 2800! Er stond aan het begin van de avond een file van Zundert tot Wernhout…Iedereen wilde bij de huisvriend zijn.’

‘Ja, dat was een mooi moment,’ beaamt Roland lachend. ‘Die file was een letterlijke vertaling van de band die Van Oers heeft met haar relaties. Op zo’n moment vallen alle stukjes samen. Een goed concept in combinatie met een doordacht communicatietraject kan verwachtingen overtreffen!’

Midden in de samenleving

De communicatiestrategie kreeg ook gestalte via andere activiteiten. Zo wilde Van Oers ook iets doen voor de maatschappij. ‘Wij vinden het belangrijk om bij te dragen aan een betere samenleving,’ aldus Sander. ‘Dat zit al jaren verweven in ons DNA en dat wilden we tijdens ons jubileumjaar dus terug laten komen.’ Relaties die een cadeau wilden geven, werd gevraagd donaties te verstrekken aan twee goede doelen: Stichting ALS en het Ronald McDonald’s huis. En op 1 oktober, tijdens de Dag van de samenleving, staken alle medewerkers van Van Oers de handen uit de mouwen bij 26 projecten in de lokale samenleving; de tuin van een zorginstelling werd winterklaar gemaakt, een kinderboerderij werd opgeknapt, enzovoort. ‘Een dergelijk initiatief zorgt niet alleen voor een goed gevoel, maar draagt tevens direct bij aan de teambuilding. Dit is iets waar iedereen trots op is en waar nog steeds over nagepraat wordt,’ zegt Sander met een trotse blik in de ogen.

Relaties helpen via de Van Oers Academy

Ook de Van Oers Academy werd opengesteld voor relaties. ‘Dit opleidingsinstituut is jaren geleden opgericht voor de opleidingen en cursussen van onze medewerkers,’ vertelt Sander Collé. ‘ Vanaf het jubileumjaar heeft de Van Oers Academy de dienstverlening uitgebreid met cursussen voor klanten: van cursussen over balans lezen en boekhoudpakketten tot masterclasses over bedrijfsovernames en daarnaast specifieke cursussen voor bepaalde branches, zoals de agrarische wereld. De opleidingen en cursussen aan relaties bieden we gratis aan en er wordt massaal gebruik van gemaakt.’

‘Kennis delen creëert ook betrokkenheid,’ voegt Roland Ernst toe. ‘In de ontwikkelende kenniseconomie is er weer meer aandacht voor opleiding en ontwikkeling. Dat geldt voor medewerkers, maar ook voor relaties. Hiermee kan een organisatie zich onderscheiden. Van Oers is een voorloper hierin. Kennisdelen en onderhouden werkt het beste bij een grote betrokkenheid. En die creëer je weer door ontmoetingsmomenten.”

Onvergetelijk

‘Het was een jaar om niet te vergeten. Het jubileumjaar heeft op zoveel vlakken bijgedragen aan de relatie met onze doelgroepen en het heeft de nauwe band nog verder versterkt. Dat geldt zowel voor onze relaties als onze medewerkers.’ zegt Sander. ‘Medewerkers vinden Van Oers een sympathiek en boeiend bedrijf. Voor velen voelt het als familie. De foto’s worden er nog regelmatig bijgepakt en er werd nog lang nagepraat over de evenementen en activiteiten die de medewerkers tijdens het jubileumjaar samen beleefd hebben.’ Zoals je dat doet met een huisvriend.

Dit artikel verscheen eerder in ons relatiemagazine [BE]LEEF. Andere artikelen lezen? Klik hier en lees verder!

Laat hier je gegevens achter en download het volledige magazine [BE]LEEF!