Betrokkenheid van medewerkers verhogen doe je niet (meer) met een gouden horloge!

Betrokkenheid van medewerkers verhogen doe je niet (meer) met een gouden horloge!

Heb jij medewerkers die ontzettend betrokken zijn met jouw organisatie? Gefeliciteerd! Je bent namelijk een van de weinigen. Volgens onderzoek van Gallup zijn betrokken medewerkers zeldzaam. Wereldwijd voelt slechts 13% van de werknemers zich betrokken bij de organisatie. En dat terwijl je alleen met betrokken personeel op de top van je kunnen kunt opereren. Hoog tijd dus om de betrokkenheid van je medewerkers te verhogen. En anno 2017 doe je dat niet meer met een gouden horloge maar met een echte, oprechte handdruk. Oftewel aandacht.

Aandacht is schaars geworden

In tijden van digitalisering is aandacht een groeimarkt. Dat was de stelling van spreker, inspirator en motivator Jos Burgers tijdens een kennis- en netwerkbijeenkomst die ik laatst bijwoonde. Aandacht is een schaarste geworden in onze digitale 24-uur economie. Door je klanten wél die aandacht te geven creëer je klantloyaliteit. Wie wil er nu geen loyale klanten?

Klantloyaliteit vraagt om een betrokken team

Dat aandacht bijdraagt aan de klantloyaliteit is iets waar ik als geen ander ook in geloof. Maar klanten de juiste aandacht geven is makkelijker gezegd dan gedaan. Dit begint namelijk bij een betrokken, loyaal en gepassioneerd team. Een team dat verbonden en trots is! En, aangezien hoge betrokkenheid van medewerkers zeldzaam is, is het een van de grootste uitdagingen van iedere onderneming om zo’n team bij elkaar te krijgen en te houden.

Betrokkenheid van je medewerkers verhogen met aandacht

Hoe kun je de betrokkenheid van je medewerkers verhogen zodat zij  de juiste aandacht aan je klanten geven? Nou, door voor je medewerkers precies hetzelfde te doen als voor je klanten. Namelijk door aandacht aan hen  te besteden! Ik geef je graag het voorbeeld van een gepassioneerde ondernemer die ons enige tijd geleden benaderde.

Vanwege het jubileum van zijn organisatie overwoog de ondernemer om een personeelsfeest te organiseren. Echter, hij twijfelde daar nog over omdat de opkomst van de laatste events extreem laag was. Slechts een kleine 30% van alle werknemers was komen opdagen. Toen we daar met hem over spraken bleek de voornaamste oorzaak al snel de betrokkenheid van het team te zijn. De branche waarin ze opereren is een waar oorlogsgebied voor recruiters. De een biedt nog hogere bonussen, betere salarissen en mooiere auto’s dan de ander. Dit resulteerde in een team waar niet ‘een voor allen en allen voor een’ de slogan was met ook dito gevolgen voor het bedrijf.

Het werd ons duidelijk dat alleen een personeelsfeest organiseren niet de oplossing zou zijn om de betrokkenheid van de medewerkers van deze ondernemer te verhogen. Daarom ontwikkelden we samen een concept waar ‘aandacht’ centraal stond. Een jaar lang luisterden we naar de ‘mensen op de vloer’ en gaven we ze een podium om te spreken. Tijdens een aantal bijeenkomsten en events zorgden we ervoor dat er ruimte was voor persoonlijk contact. Allemaal momenten waar ‘aandacht’ het middelpunt vormde. Met als klap op de vuurpijl een jubileumfeest om het jaar mee af te sluiten. Nu heeft de ondernemer een team dat veel meer betrokken is en de juiste aandacht aan klanten weet te schenken!

Ook de betrokkenheid van je personeel vergroten zonder gouden horloge?

Werknemers na jarenlange trouwe dienst belonen met een gouden horloge is tegenwoordig niet meer de oplossing om je betrokkenheid van je medewerkers te verhogen. Kan jouw onderneming ook wel een concept waarin ‘aandacht’ centraal staat gebruiken? Neem dan contact op met onze Bedenkers van Beleving!