Brand events zijn onmisbaar geworden

Hoe Amstel brand marketing tot een kunst heeft verheven

Afgelopen april was het weer zo ver. Ik was te gast bij Neerlands mooiste sportevent; de Amstel Gold Race. Het paradepaardje binnen de Nederlandse wielerwereld, de parel van Limburg maar bovenal ook een van de fantastische brand events van Amstel.

Amstel is één van mijn favoriete merken. Niet alleen omdat ik graag een biertje lust, maar ook omdat ik bewondering heb voor het merk. Dat is misschien niet zo gek als je nuchter kijkt naar de wijze waarop het brand management team van Amstel bezig is met het merk. Amstel heeft brand marketing de afgelopen jaren tot een ware kunst verheven. Weinig andere merken weten hun merk zo in beweging te houden door middel van brand events als Amstel.

Brand marketing: meer dan alleen een product

Bier is al lang niet alleen bier meer. Amstel begrijpt dit. Je drinkt een biertje of je drinkt een Amstel en daar zit een wezenlijk verschil in. Dat komt omdat Amstel zich al jaren weet te onderscheiden door brand events als Amstel Gold Race en Vrienden van Amstel LIVE te organiseren. Door deze evenementen aan de brand marketing strategie toe te voegen creëert het biermerk een positieve brand experience. Daarin kan het merk zijn visie, merkwaarden en doelen tot in de details door laten dringen. Zo kiest de klant in de winkel uiteindelijk niet alleen voor een product maar voor de totale beleving.

Totale brand experience is key tijdens brand events

Een succesvol brand event organiseren is dus meer dan alleen maar zorgen voor een leuk feestje. Je wilt natuurlijk iets leuks doen voor je (potentiële) klanten maar het is wel belangrijk dat die positieve ervaring aan je merk gekoppeld wordt. Voor een positieve brand experience moeten alle facetten van brand events daarom doordacht zijn. Bij de evenementen van Amstel krijgt bijvoorbeeld het decor, de catering, en eigenlijk alles het ‘Amstel-sausje’. Dit begint al bij de strategie en gaat door tot in de kleinste details van het evenement.

Brand events zorgen niet alleen voor een positieve brand experience maar ook voor mond-tot-mondreclame. Amstel weet dat het publiek op zoek is naar mooie belevenissen en herinneringen. Door spectaculaire evenementen in hun brand marketing strategie op te nemen weet het brand management team het publiek te verrassen en te vermaken. Door positieve ervaringen aan je merk te koppelen ontvang je in ruil daarvoor mooie verhalen en oprechte aanbevelingen die gedeeld worden op diverse kanalen. Door hun brand events is Amstel al een hoop fans en ambassadeurs van het merk rijker!

Onmisbare tool in je marketingstrategie

De Amstel Gold Race heeft me weer doen beseffen dat er tegenwoordig meer nodig is dan alleen een goed product en reclames. Brand events als deze zijn tools die ieder brand management team toe zou moeten voegen aan de brand marketing strategie. Waarom? Omdat je een positieve brand experience creëert door je publiek samen te brengen en ze belevingen te laten delen. Daardoor voelen mensen zich betrokken met je merk en kun je de klantenbinding versterken.

Lopend door de VIP complexen van de Amstel Gold Race ben ik trots dat wij als partner ons steentje bij hebben mogen dragen aan het succes van dit brand event. Overal waar je loopt proef, ruik en voel je de Amstel-merkwaarden. Het is een toonaangevend voorbeeld van brand experience met bewezen resultaat. Wie wil dat nou niet?