Event trends 2018

Event trends 2018

Het begin van het jaar vliegt weer voorbij. Dit staat traditiegetrouw altijd in het teken van de vele trendrapporten. Ook in de eventbranche zien we talloze verslagen de revue passeren. Deze gaan opvallend vaak over de aankleding en invulling van het evenement zelf: lijsten over de hipste eventconcepten en de leukste tools en toepassingen tijdens een event. Belangrijk, maar nog veel belangrijker is de achterliggende gedachte van zo’n evenement.

Wat ‘hip en modern’ is bij je event zit bij ons wel goed. Daarom kijken wij bij de Arjan van Dijk Groep graag verder. Naar hoe een event de afgelopen jaren al meer een strategisch element is geworden. Hoe kun je events bijvoorbeeld effectief inzetten voor brand activation? Of het verhogen van je customer engagement of employee engagement? In dit artikel staan wij graag even stil bij de meerwaarde van events in 2018 voor je gehele communicatie- en marketingstrategie:

Events als onderdeel van het groter geheel

Voorheen waren events vaak losstaande sociale happenings. Klanten of zakenrelaties werden uitgenodigd voor een diner, feest of borrel, zonder dat daar diepgaande gedachten achter zaten. Er was entertainment en onder het mom van netwerken was het al snel goed.

De afgelopen jaren zagen we gelukkig een flinke omslag. Evenementen zijn niet langer een op zichzelf staande gebeurtenis, maar worden ingezet als onderdeel van een groter geheel. Een event vormt een waardevol moment om een krachtige boodschap uit te dragen en de interactie met je doelgroep aan te gaan.

Ook in 2018 zal deze event trend verder doorzetten. Men realiseert zich meer en meer hoe waardevol een event kan zijn als onderdeel van het volledige communicatieplan en de overkoepelende strategie. Het is van belang om een doelstelling, bijvoorbeeld het verhogen van sales door middel van brand activation, te realiseren. Evenementen ‘zonder inhoud’ zullen we steeds minder vaak tegenkomen. Een event organiseren zonder achterliggende gedachte? Dat is echt niet meer van deze tijd!

Events vaker ingezet voor direct contact

Met de toenemende digitalisering wordt echt face-to-face contact al zeldzamer. Je klanten, relaties en publiek zoeken toenadering via social media, chats en e-mail. Producten en diensten bestellen ze online, daadwerkelijke bezoeken aan je locatie komen minder voor. Het nadeel van deze toegenomen digitalisering is het verdwijnen van persoonlijk contact. De online communicatiemogelijkheden voelen vaak toch wat onpersoonlijk en afstandelijk aan.

Daarom is er juist in deze tijd een stijgende behoefte aan direct contact. Zeker voor het creëren van betrokkenheid, of dit nu onder je werknemers of klanten is, is persoonlijk contact een must. Vragen voor kunnen leggen, het dialoog aangaan en vooral het gevoel hebben gehoord te worden is erg belangrijk geworden. Steeds vaker zien we hoe meerdere events toegevoegd worden aan de jaarkalender, met het doel om deze waardevolle 1-op-1 momenten te creëren met de doelgroep.

Events geven de ruimte om in een prettige omgeving te communiceren met je doelgroep. Er is tijdens het evenement volop de ruimte om het gesprek aan te gaan en te luisteren naar wensen, vragen en behoeftes. En die interactie aangaan werkt: de klant ervaart de persoonlijke aandacht als iets positiefs en voelt zich gehoord en gewaardeerd. En dat is via de digitale kanalen veel minder eenvoudig te bereiken

Meer bestedingsruimte voor evenementen

De economische crisis van enkele jaren terug wist flink huis te houden in de evenementen budgetten. Events worden vaak als eerste geschrapt zodra de budgetten ingesnoerd worden. Dat is deels te wijten aan de verkeerde insteek van evenementen. Die netwerkborrel, het uitbundige bedrijfsdiner of de productpromotie zonder achterliggende strategie is natuurlijk eenvoudig te schrappen.

Toch is het zonde als events als eerste buiten het budget vallen. Zoals gezegd kunnen evenementen met de juiste benadering een enorm waardevol onderdeel vormen van de algehele marketing en communicatiestrategie. Gelukkig zien we weer een stijgende lijn in het beschikbare budget voor event marketing. De laatste jaren zijn de budgetten voor evenementen weer gegroeid en we verwachten dat dit in 2018 zal blijven doorzetten.

Het gaat economisch weer beter en steeds meer bedrijven zien de meerwaarde van events in. Dat leidt tot een stijging in de beschikbare budgetten. Het is daarbij belangrijk om het budget niet puur als een uitgavenpost te zien. Door de ROI van je event te meten, zie je in hoe waardevol je evenement is geweest voor het bedrijf. Zo kan dat optimaal ingerichte event ervoor zorgen dat je bedrijf er op vooruit gaat, dankzij een hogere mate van engagement onder de doelgroep.

2018: een veelbelovend jaar

2018 lijkt een veelbelovend jaar te gaan worden voor de evenementenbranche. Events worden serieuzer genomen en opgenomen in het groter geheel. Daarbij is er meer budget beschikbaar om deze evenementen tot een groot succes te maken. En deze benadering werkt, blijkt uit de positieve response van de doelgroepen. Het directe contact en de persoonlijke aandacht zorgt voor mooie eindresultaten. En dat betekent dat het antwoord op de vraag ‘is het event voor herhaling vatbaar?’ gegarandeerd met een enthousiaste ‘ja!’ beantwoord kan worden, zowel vanuit de doelgroep als het bedrijf.

Bij de Arjan van Dijk Groep zullen we ons in 2018 blijvend verder verdiepen in de ontwikkeling en positionering van events. Zo weten we zeker dat we écht alles eruit kunnen halen. En zo wordt ook 2018 een absoluut topjaar voor evenementen.