Event trends 2019

Wij roepen al jaren dat evenementen geweldige tools zijn om verschillende bedrijfsdoelen te realiseren. Daarom voorspelden we vorig jaar in de event trends van 2018 ook dat events steeds meer onderdeel van het grotere geheel zouden worden. En dat zien we gelukkig ook steeds meer gebeuren! Evenementen worden niet meer los ingezet maar als onderdeel van de marketing- en communicatiestrategie.

Op zoek naar de volgende stap om je evenement succesvol te laten zijn? We bespreken de event trends van 2019 waar iedere eventmanager mee aan de slag moet!

Dé event trends voor 2019 volgens de Bedenkers van Beleving:

  • Show your true colours: organiseer events die dicht bij je identiteit liggen
  • Let’s talk about you
  • Impactvol event? Interactief en persoonlijk zijn de sleutel in 2019
  • Bleisure is de nieuwe norm
  • Customer experience: het zijn net mensen

 

Show your true colours; organiseer events die dicht bij je identiteit liggen

Event trends colors

Het aantal evenementen dat wordt georganiseerd zal naar verwachting in 2019 weer verder toenemen. De trend dat steeds meer bedrijven kleinere events voor een grotere betrokkenheid organiseren zal verder doorzetten. Met kleinere evenementen kunnen verschillende doelgroepen gericht en persoonlijk benaderd worden. Dat zorgt voor een grotere betrokkenheid bij het bedrijf of het merk.

We verwachten in 2019 nog veel meer van dit soort kleine evenementen te zien. Wel zagen we de afgelopen jaren heel erg veel van hetzelfde. Door de toename in het aantal events is het steeds moeilijker om onderscheidend te zijn. Tenminste dat is de struggle die wij vaak terug horen in onze gesprekken. Maar is dat echt zo?

Ons advies… kijk eens in de spiegel en blijf dicht bij jezelf in je communicatie-uitingen en dus ook in je events. Want iedereen is uniek en dus is dat je onderscheidende factor. Authenticiteit zal in de toekomst belangrijker zijn dan ooit. Show your true colours, laat je expertise zien en ga staan voor de dingen waar je in gelooft. Dat gaat dus wel iets verder dan alleen je logo ophangen tijdens je congres, een vlag bij de ingang van het pretpark dat je met je personeel bezoekt of je logo’s op de petit fours bij binnenkomst van je relatiedag.

Let’s talk about you

Het huidige event aanbod zorgt er dus voor dat het steeds moeilijker wordt om onderscheidend te blijven. Daardoor is het ook een steeds grotere uitdaging om je doelgroep te motiveren het evenement te bezoeken. Dat geldt niet alleen voor externe maar zelfs voor interne doelgroepen. Door de drukke sociale levens moet je zelfs bij je werknemers van goede huize komen om onderdeel te worden van de overvolle agenda’s.

In eerste instantie is het natuurlijk belangrijk dat je een hoog wanna-be-there gehalte creëert. Door de juiste sprekers of activiteiten te regelen kun je ervoor zorgen dat jouw doelgroep het event niet wil missen. Maar je aankondiging is minstens net zo belangrijk om te zorgen voor een hoge opkomst. Van andere marketing gebieden weten we al dat het niet altijd goed werkt om zelf je eigen product aan te prijzen (het bekende Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend gezegde). Laat het in 2019 daarom door een ander doen! Zet influencers in om je gasten uit te nodigen voor het evenement. Niet alleen is dit onderscheidend (we zien het bij events nog niet vaak gebeuren) maar het is ook nog eens een stuk overtuigender.

Impactvol event? Interactief en persoonlijk zijn de sleutels in 2019

Evenementen trends

Als je een evenement organiseert wil je graag een goede indruk maken. Een blijvende indruk die men onthoudt en waar nog lang over gesproken wordt. Daarom zijn interactieve en persoonlijke events in 2019 de sleutel tot succes. Mensen willen niet meer alleen maar getuige zijn maar willen meedoen en ervaren.

In plaats van langdradige speeches worden korte gesprekken gecombineerd met activiteiten in het publiek. Het podium verdwijnt en maakt plaats voor intieme settings die veel kleiner en persoonlijker zijn. Denk aan sinaasappelkistjes rondom een kampvuur, interactieve chef’s tables of mini theaters. De afgelopen jaren zien we dan ook steeds vaker dat er een mix wordt gezocht tussen zakendoen, informatie delen en entertainment. Daarmee komen we meteen op onze volgende event trend: Bleisure.

Bleisure wordt de nieuwe norm

De combinatie zoeken tussen business and pleasure is een trend die nog meer voeten in de aarde gaat krijgen in 2019. Zakelijke bijeenkomsten en soortgelijke evenementen zijn vaak behoorlijk ‘zwaar’. We worden al 24/7 overspoeld met informatie en moeten constant “aan” staan. Daardoor is er steeds meer behoefte aan verlichting tijdens deze evenementen. Dat geldt trouwens ook voor interne events. Het droog presenteren van doelen en deadlines is echt niet meer van deze tijd. Congresfestivals en nieuwe beursconcepten zoals beurzen in uitgaansgebieden zijn upcoming en ons inziens here to stay.

Nieuwe technologie trends dragen er ook aan bij dat business en pleasure steeds beter gecombineerd kunnen worden op events:

Networking 2.0: daten op niveau

Evenementen trends 2019

Zakelijk Tinder zou je het ook wel kunnen noemen; apps die zogenaamde brain dates arrangeren. Dit zijn individuele gesprekken die een nieuw niveau van kennisuitwisseling bevorderen. Voorafgaand aan het evenement wordt de deelnemers gevraagd welke kennis ze kunnen delen en welke kennis ze graag willen opdoen. Op basis daarvan wordt voor iedereen de ideale invulling van zijn of haar evenement bepaald. Je komt namelijk makkelijk met de nieuwe, interessante personen in contact en door de brain dates kun je de drukte bij het netwerken vermijden. Brain dates stillen op innovatieve wijze de eeuwige honger naar kennisuitwisseling.

Draag het (uit)!

Wearables zijn andere technische speeltjes die we het afgelopen jaar terrein zagen winnen. Van slimme badges tot horloges en eenvoudige sleutelhangers. Deze event trend is nog steeds in ontwikkeling maar zal zich in 2019 meer gaan vormen. De tools zijn er namelijk al wel maar worden nog niet optimaal ingezet. Vooral het realtime verzamelen van informatie zullen we verder zien ontwikkelen. Organisatoren kunnen die gegevens dan gaan gebruiken voor realtime crowdshaping, parkeerbegeleiding, beveiliging en nog veel meer.

Het zijn net mensen!

Er is dus veel in beweging. Wij kunnen niet wachten om de event trends dit jaar tot op de voet te volgen. Maar er is nog 1 ding dat volgens ons boven alles staat. Of het nu gaat om je relaties, je werknemers of je leveranciers: het zijn gewoon mensen.

Wie wil bouwen aan de toekomst moet zich beseffen dat we dagelijks te maken hebben met mensen. Mensen die aandacht en liefde nodig hebben, die gehoord willen worden en die een onderdeel willen zijn van een groter geheel. De digitalisering en alle nieuwe technologie kunnen onze branche en speelveld op vele manieren beïnvloeden en leuker maken. Maar het is en blijft slechts een hulpmiddel. Iedereen die de mensen, het contact en de onderlinge relatie centraal stelt zal toekomstbestendig zijn. Dat brengt onderstaande video erg leuk in beeld: