Hoe meet je de ROI van jouw event?

Hoe meet je de ROI van jouw event?

Evenementen zijn al lang meer dan alleen een leuk feestje of een gezellige bijeenkomst en event marketing heeft een vaste plek gekregen in de marketing strategie. We zetten events in om bepaalde doelen te bereiken, bijvoorbeeld brand activation of het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers. Dit vraagt om een goede investering. Daarom moet je het belang van een evenement kunnen verkopen binnen je organisatie met meetbare resultaten. Hoe doe je dat? Door het ROI van je event, oftewel Return on Event (ROE) te meten.

Welke methode je het beste kunt gebruiken om je event ROI te meten is afhankelijk van de doelstelling van het evenement. Vaak is het een combinatie van verschillende methodes, in deze blog lichten we er een aantal uit.

Enquêtes

Enquêtes kunnen veel inzicht geven in het resultaat van een evenement. Organiseer je bijvoorbeeld een brand event? Dan is het goed om te weten of de houding tegenover het merk onder de doelgroep is veranderd. Dit kun je meten door voor en na het event enquêtes af te nemen onder de hele doelgroep (niet alleen de bezoekers van het evenement). De resultaten geven je inzicht in zaken als brand awareness en loyaliteit en helpen om het ROI van je event te bepalen!

E-mail marketing

Hebben we het in 2017 nog steeds over e-mail marketing? Jazeker! Want dit is een hele handige tool om de engagement van je doelgroep te meten. Data over het openen van de mails en doorklikken naar de website laten zien welke onderwerpen men interessant vindt. En na afloop geeft dit aan hoe betrokken de doelgroep nog steeds is met het onderwerp.

Social media monitoring

Volgens een rapport van onderzoeksbureau Nielsen is social media tegenwoordig de gangbare vorm van word-of-mouth. 26% van de ondervraagden gaf aan social media te gebruiken om informatie voor en aanbevelingen over producten in te winnen. Door middel van social media monitoring kun je een stijging in (als het goed is) positieve word-of-mouth naar aanleiding van een evenement signaleren. Ook dit helpt je bij het bepalen van je event ROI.

Nog meer bagage nodig om het belang van een event binnen je bedrijf te verkopen? Lees dan hoe je in 5 stappen je sales kunt boosten met brand activation of alles over het belang van event marketing.