In 5 stappen je sales boosten met brand activation

Op zaterdag 6 mei 2017 klonk om kwart voor 5 in de ochtend het startschot op het Formule 1 Circuit in Monza, Italië. Deze keer niet omdat er een Grand Prix gereden moest worden, maar om het brand activation event van Nike, Breaking2, in te luiden. Professionele hardlopers zouden voor goed gevulde tribunes gaan proberen een complete marathon binnen 2 uur te lopen.

Is het doel van de hardlopers gehaald? Nee, alhoewel records zijn verbroken heeft niemand de marathon binnen 2 uur gelopen. Is daarmee het doel van Nike ook niet gehaald? Nee, in tegendeel! Brand activation gaat om het bereiken van je publiek op een onvergetelijke manier. En als deze brand activation campagne iets heeft gedaan dan is het wel een groot bereik realiseren en zorgen voor enthousiasme bij het publiek. De Facebook live-video van het Breaking2 event is ruim 5,5 miljoen keer bekeken en meer dan 134.000 keer geliked.

Breaking2 was dus goed geslaagd! Of de brand activation uiteindelijk ook voor meer sales heeft gezorgd zal nog moeten blijken. Een groot bereik en hoge engagement is natuurlijk geweldig, maar brand activation is pas echt succesvol als het uiteindelijk zorgt voor een boost in je sales. Maar hoe zorg je nu precies dat jouw brand activation event je sales een boost geeft? We leggen het je uit in 5 stappen:

1. Houd je doel voor ogen

Brand activation vraagt veel communicatie en duidelijke doelen. Je uiteindelijke doel is zorgen voor meer verkopen. Dat doe je niet in 1 dag, een brand activation traject kan wel 3 tot 6 maanden duren. Zorg daarom dat je een plan opstelt waarin stap voor stap staat beschreven hoe je die verhoging in sales gaat bereiken. Vergeet daarin niet je klant in het achterhoofd te houden. Je plan moet ervoor zorgen dat het voor de (potentiële) klant gemakkelijker wordt om een aankoop te doen!

2. Ken je publiek

Dit begint bij het juiste publiek bepalen voor je activatiecampagne en brand event. Focus je op je meest waardevolle contacten en influencers om succes te garanderen. Maar je publiek kennen betekent ook dat je weet wat je doelgroep interessant vindt en wanneer mensen betrokken zijn. Bepaal KPI’s die aangeven wanneer je klant zich betrokken voelt. Denk bijvoorbeeld aan mobility-tracking tijdens een event, social media tracking of enquetes. Dit is cruciaal om de impact van je brand activation inspanningen te kunnen meten.

3. Wees onderscheidend in je brand activation

Daarvoor moet je eerst je concurrenten onderzoeken. Wat voor boodschap gebruiken zij? En op welke manier brengen ze dit naar buiten? Zoek naar gebreken van de concurrentie en zorg dat jij dit gat op kunt vullen. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om als Adidas ook een brand event te organiseren waarin hardlopers proberen de marathon binnen 2 uur te lopen. Dat heeft Nike al gedaan en is dus niet interessant meer. Ga op zoek naar iets dat nog niet eerder is gedaan en wees onderscheidend!

4. Laat mensen je product begrijpen

Brand activation zet je niet zozeer in om mensen bekend te maken met nieuwe producten maar vooral ook om mensen je producten beter te laten begrijpen. Meer kennis van de achtergrond van een product zorgt direct voor een hogere betrokkenheid en meer sales. De Beer Garage van Budweiser op het South by Southwest Festival in april dit jaar is daar een geweldig voorbeeld van. Door middel van 4D virtual reality kregen bezoekers een tour door de brouwerij. Dit zag Budweiser terug, niet alleen in de verkopen tijdens het festival maar ook daarna!

5. Monitoren en evalueren

Monitor en evalueer je doelen in real-time en in een bepaalde periode rond het event. Houdt goed zicht op je sales en bepaal welke informatie je mee wilt nemen op de korte termijn. Vergeet niet om het domino effect dat brand activation op je social media bereik en betrokkenheid heeft te analyseren. Was de activatie succesvol? Dan kan het interessant zijn om nog eens in te zetten of zelfs op grotere schaal uit te voeren.

Volg deze stappen in je volgende brand activation campagne en geef zo je sales een flinke boost! Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bedenken van een onderscheidend activatie event? Neem dan contact op met een van onze Bedenkers van Beleving.