Investeren in huidige medewerkers: Hoeveel pk heeft jouw motor?

Slecht nieuws! Betrokken medewerkers zijn schaars. De kans is dus groot dat de betrokkenheid binnen jouw organisatie ook wel een boost kan gebruiken. In een eerder artikel schreven we dat je de betrokkenheid van je medewerkers verhoogt door aandacht aan ze te besteden. Bijvoorbeeld door een bedrijfsfeest te organiseren.

Voordat je hieraan begint is het verstandig om te weten hoe het met de huidige betrokkenheid van je medewerkers gesteld is. Oftewel, hoeveel pk heeft jouw motor? Je gaat namelijk niet ergens aan sleutelen als je nog niet weet hoe ernstig het probleem is. In deze blog vertellen we je hoe je de employee engagement binnen jouw organisatie kunt meten en verbeteren!

12 factoren van employee engagement

Onderzoeksbureau Gallup doet al jaren onderzoek naar de betrokkenheid van medewerkers. Zorgen voor betrokken werknemers binnen je organisatie loont namelijk ontzettend! Dit zorgt voor een hogere productiviteit, winstgevendheid, klanttevredenheid en voor minder ziekteverzuim.

De onderzoekers van Gallup maken gebruik van de 12 factoren die employee engagement bepalen om de mate van betrokkenheid te meten. Deze factoren werden voor het eerst benoemd in 2006 in het boek ’12, The elements of great managing’ van Wagner & Harter. Door je medewerkers de 12 vragen te stellen breng je al snel de mate van betrokkenheid in kaart. Iedere keer dat er namelijk “nee” wordt geantwoord kun je dit meteen zien als een verbeterpunt.

De 12 factoren van employee engagement:

  1. Ik weet wat van me verwacht wordt op het werk
  2. Ik heb de materialen en apparatuur die ik nodig heb om mijn werk goed te doen
  3. Op het werk heb ik de kans om wat ik het beste doe elke dag te doen
  4. In de laatste zeven dagen, kreeg ik erkenning of lof voor het doen van goed werk
  5. Mijn begeleider, of iemand op het werk, is betrokken bij mij als persoon
  6. Op het werk lijkt mijn mening te tellen
  7. Er is iemand op het werk die mijn ontwikkeling stimuleert
  8. De missie of het doel van mijn organisatie geeft me het gevoel dat mijn werk belangrijk is
  9. Mijn medewerkers of collega’s zijn toegewijd om een goede kwaliteit te leveren
  10. Ik heb een beste vriend op het werk
  11. In de afgelopen zes maanden heeft iemand met mij gesproken over mijn vooruitgang op het werk
  12. Het afgelopen jaar heb ik kansen gehad op het werk om te leren en te groeien

 

Investeren in huidige medewerkers

Zijn er veel verbeterpunten gekomen uit bovenstaande vragen? Dan is het hoog tijd om te gaan sleutelen, ofwel investeren in je huidige medewerkers! Zeker aangezien de huidige arbeidsmarkt aantrekkelijker is voor werknemers dan voor werkgevers. Hoe doe je dat dan precies? In eerste instantie begin je op de werkvloer. Luister naar je medewerkers en geef ze een platform om het aan te geven als ze iets dwars zit.

Investeer daarnaast ook buiten de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer in je werknemers. Zeggenschap geven is een goede manier om te zorgen voor betrokkenheid onder werknemers. Maak bijvoorbeeld gebruik van een app tijdens jaarvergaderingen of cijferpresentaties waar aanwezigen hun mening kunnen geven. Regel daarnaast dat er voldoende sneak previews en trainingen worden gegeven rondom de lancering van een nieuw product. Zo voelen je werknemers zich hier ook meer bij betrokken. De echte ‘trouwe honden’ geef je erkenning door een jubilarissendiner te organiseren.

Als laatste kun je een evenement organiseren om je werknemers in het zonnetje te zetten, bijvoorbeeld een bedrijfsfeest. Dit is een geweldige gelegenheid om je medewerkers te bedanken voor hun inzet en ervoor te zorgen dat ze elkaar beter leren kennen. Ook geef je met een bedrijfsfeest ruimte voor een informele setting die de band tussen medewerkers en management versterkt. Events zijn daardoor een uitgelezen middel om met je medewerkers te communiceren en te achterhalen wat ze bezighoudt.

Het resultaat?

Wat is het resultaat van het verbeteren van je employee engagement? Een motor die op rolletjes loopt! De aandacht die je aan je medewerkers geeft komt namelijk 3 keer zo hard terug. Betrokken medewerkers zijn veel productiever en gelukkiger en zorgen daarmee voor een hogere klantvriendelijkheid. Ook melden betrokken medewerkers zich veel minder vaak ziek. De winstgevendheid van je bedrijf zal daardoor ongetwijfeld stijgen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van de employee engagement? Neem contact op met een van onze Bedenkers van Beleving voor een bedrijfsfeest dat verbindt!