Trend: Kleine events voor grotere betrokkenheid

Grote bedrijven die meer en meer kleine evenementen organiseren. Het is een trend die we de laatste jaren steeds verder zien opkomen. Denk bijvoorbeeld aan de Campina Boerderijdagen, waar mensen welkom zijn op Campina boerderijen door het hele land. Of het Allerhande Kerstfestival, dat met dagelijks 10.000 bezoekers toch maar een klein deel van de hele doelgroep bereikt in dat weekend.

In een tijd van groot, groter, grootst en een tijd waarin alles gerealiseerd kan worden, lijkt dit een vreemde trend. Toch is niets minder waar. Het idee is dat kleinere events zorgen voor een grotere betrokkenheid. En dat lijkt te werken! In deze blog vertellen we je waarom.

Groot, groter, grootst

Grote evenementen kunnen natuurlijk ontzettend indrukwekkend zijn. Maar ze zijn niet in alle gevallen even effectief. Grote events maken namelijk vaak nog gebruik van de ouderwetse vorm van communicatie, oftewel eenzijdig zenden. En alhoewel je daar misschien prima je boodschap mee over kunt brengen, zorgt eenrichtingsverkeer niet voor betrokkenheid. Als je de customer engagement echt wilt verhogen zul je moeten zorgen voor interactie. En dat is alleen mogelijk tijdens kleinere gelegenheden.

70 events in 1 maand

Eind 2017 organiseerde Coca-Cola meer dan 70 events in 1 maand tijdens een gedurfd traject. Het merk ging in kleine sessies het gesprek aan met stakeholders over haar nieuwe duurzaamheidsplan. Met belangenorganisaties, opinievormers, politiek, leveranciers en klanten ging Coca-Cola letterlijk om de tafel zitten. Een speciaal ontwikkelde interactieve tafel nog wel!

De gedachte achter de setting van de events is dat de beste gesprekken gewoon aan tafel ontstaan. Door open met elkaar te praten (en vooral ook te luisteren!) voelt de doelgroep zich gehoord. Maar het organiseren van deze kleine events zorgde niet alleen voor een hogere betrokkenheid onder de stakeholders, maar ook onder de werknemers! Door de trainingen die ze moesten volgen om de gesprekken te leiden was er al enorm veel draagvlak ontstaan.

Betrokken medewerkers

Zo zie je dus dat kleine events niet alleen kunnen zorgen voor betrokken klanten, maar ook voor betrokken medewerkers. Ga maar eens na of 1 personeelsevent per jaar wel echt genoeg is om de betrokkenheid van je medewerkers te verhogen. Waarschijnlijk niet. Nodig mensen ook eens uit voor de jaarvergadering, marketing brainstorms of kennissessies. Door vaker tijdens zulke gelegenheden met je medewerkers in gesprek te gaan, zullen ze zich meer gewaardeerd voelen. Mocht het dan nog niet lukken om de betrokkenheid van je huidige medewerkers te verhogen, dan kunnen we altijd nog een leuk werving evenement organiseren 😉