Het zijn net mensen, die klanten van tegenwoordig!

 

Het managen van de customer experience is tegenwoordig een van de belangrijkste taken van een marketeer. Sta jij er wel eens bij stil dat dit allemaal om mensen gaat? Het gebeurt maar al te vaak dat marketeers zich verliezen in alle data. Maar klanten zijn mensen, werknemers zijn mensen en zelfs managers zijn mensen!

Wil je de klantbeleving verbeteren? Dan moet je begrijpen hoe mensen Ć©cht in elkaar zitten en hoe ze zich gedragen. Een goede klantervaring is de basis voor vaste, loyale klanten. In dit artikel laten we verschillende mogelijkheden zien om de klantvriendelijkheid en klantervaring te verbeteren. En dat met mensen in je achterhoofd. Want het zijn net mensen, die klanten van tegenwoordig šŸ˜‰

Banden creƫren met je klanten

In onze digitale wereld worden klanten al snel een ā€˜nummertjeā€™. Kun je nagaan wat er gebeurt als je je klanten eens persoonlijk benadert en Ć©cht aandacht aan ze besteedt? EĆ©n van de manieren om je klantervaring te verbeteren is het gezegde: hoe persoonlijker, hoe beter!

Het hoogste doel dat je kunt bereiken is wanneer je een echte band hebt opgebouwd met je klanten. Laat zien dat ze gewaardeerd worden en spreek ze persoonlijk aan. Denk mee met de problemen van je klanten en laat merken dat je als organisatie bereid bent om ze tegemoet te komen. Een evenement organiseren kan een perfect middel zijn om meer aandacht aan je klanten te besteden. Heb je een groot klantenbestand? Denk dan eens aan het organiseren van meerdere kleine events die zorgen voor een grote betrokkenheid.

Maar vergeet naast je klanten ook je medewerkers niet! Zij zijn immers ontzettend belangrijk om te zorgen voor die ultieme klantbeleving. Door te investeren in je medewerkers zullen zij zich meer betrokken gaan voelen. Vraag ze bijvoorbeeld vaak genoeg om input en organiseer eens een bedrijfsfeest. Hoe meer betrokken je medewerkers zich voelen, hoe meer waardevolle input ze terug zullen geven over het verbeteren van de klantervaring. Zij weten vaak het beste wat klanten precies willen en hoe zij denken.

Luisteren en leren

Klanten van nu willen niet meer alleen consument zijn. Ze hebben wat te zeggen en willen meer gehoord en betrokken worden bij het hele proces. Luisteren naar je klanten is daarom een cruciaal element bij het creƫren van loyale klanten. Betrek je klanten bij verschillende vraagstukken en vraag naar de ervaringen die ze hebben met jouw producten / diensten. Dit kun je online doen via social media maar ook persoonlijk door bijvoorbeeld speciale bijeenkomsten te organiseren waar de doelgroep zich kan laten horen.

Als je luistert voelt de klant zich gewaardeerd. Dit gevoel van waardering zorgt voor een hogere betrokkenheid en uiteindelijk een hoger percentage loyale klanten. Zorg er dan wel voor dat je mensen met vragen, klachten of ideeĆ«n niet te lang laat wachten. Een potentiĆ«le klant heeft namelijk genoeg andere opties en is zo weer weg! Ā 

Blijf up-to-date!

Zorg dat je goed op de hoogte bent van de laatste trends en de wensen en eisen van je doelgroep. Aangezien (potentiƫle) klanten tegenwoordig zoveel opties hebben om uit te kiezen, is het belangrijk dat jij ze steeds kunt bieden wat ze willen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een makkelijk bestelproces of een app om gemakkelijk met elkaar in contact te komen.

Het wordt alleen maar belangrijker om te zorgen voor een optimale klantbeleving. Als organisatie moet je hierop anticiperen en nieuwe klanten tevreden zien te houden. Hoe ga jij dat aanpakken?