Let’s play! 4 tips voor gamification tijdens je event

Gamification is al een paar jaar een hype in de maatschappij, maar in de evenementenindustrie nog steeds niet echt doorgebroken. Eeuwig zonde! Want het toepassen van gametechnieken kan van grote toegevoegde waarde zijn. Gamification is namelijk een effectief middel in het verhogen van de opkomst of om de betrokkenheid van je gasten te vergroten.

Om op te vallen zul je moeten vernieuwen. We merken tijdens evenementen steeds meer dat de tijd van het eenzijdig zenden van informatie vanaf een podium echt passé is. Als je echt iets wilt bereiken met je event moet je het lef hebben van het podium af te stappen. Gamification is daar heel geschikt voor. Het zorgt namelijk voor interactie, meetbare informatie (goed voor het meten van de ROI van je event!) en betrokkenheid. En niet te vergeten: gamification is ook nog eens leuk!

Wil je een evenement organiseren met betrokken gasten? We geven je 4 tips om gamification in te zetten tijdens je event.

Verhoog de opkomst van je event

Eén van de grootste uitdagingen van het moment: “Hoe zorg ik dat de juiste gasten mijn event bezoeken?” Iedereen krijgt dagelijks meerdere uitnodigingen voor netwerkborrels, kennisevents, beurzen of congressen. Alleen als je voldoende toegevoegde waarde biedt, is de ontvanger bereid om in te gaan op de uitnodiging.

Door een spelelement toe te voegen aan je communicatietraject creëer je al vanaf het moment van uitnodiging een grotere betrokkenheid. Hoe meer betrokkenheid, hoe minder last van no shows je zult hebben. Een bijkomend voordeel is dat je vooraf al veel informatie over je gasten kunt verzamelen. Later gebruik je dit tijdens het event of in je toekomstige bedrijfsvoering.

Verpak je uitnodiging bijvoorbeeld in een quiz die ook meteen dient als een soort nulmeting over de kennis van je gasten. Op basis van de aanwezige kennis kun je het programma van je evenement zo samenstellen dat het altijd een meerwaarde biedt voor de bezoekers. Het is namelijk zeker dat ze er kennis op zullen doen en dat is een belangrijke trigger om naar het event te komen.

Je kunt ook een simpel spel organiseren om de persoonlijke voorkeuren van een gast te achterhalen, bijvoorbeeld tijdens een dilemma dinsdag. Deze voorkeuren gebruik je vervolgens om een persoonlijk advies-programma tijdens het event aan te bieden. Eventueel kun je aan de spellen nog leuke prijzen verbinden, zoals VIP stoelen of meet & greets.

Creëer betrokkenheid tijdens het evenement

Gamification tijdens je event is een ideale manier om het publiek warm te krijgen en betrokken te laten zijn (en blijven) bij de inhoud. Wanneer je communicatietraject voorafgaand aan het event goed is opgebouwd weet je al veel van de gasten in de zaal. Stel eens vragen tijdens een quiz of laat de bezoekers spelen met interactieve katapults waarmee je stellingen of vragen op de muur kunt schieten (lees: projecteren).

Voer de interactie door in het hele evenement. Je gasten ergens aan mee laten doen zorgt er namelijk voor dat ze meer betrokken raken bij de onderwerpen. Achteraf zal het evenement samen met de opgedane kennis ook veel beter blijven hangen. Tegenwoordig bestaan er veel innovatieve middelen om interactie tijdens het hele event centraal te stellen.

Maak netwerken makkelijk en leuk

Naast kennis opdoen komen bijna alle bezoekers naar een event om te netwerken. En dit blijft, zelfs voor de doorgewinterde sales veteraan, toch lastig. Als je je gasten hierin kunt helpen of sturen zorgt dat voor een betere event ervaring. Het in verbinding brengen van mensen start veelal in de pauzes van een event. Door middel van gamification zou je dit al voor het event kunnen laten beginnen. Zo bestaan er tools die op basis van jouw interesses en doelen potentiële nieuwe contacten verzamelen uit de andere deelnemers. Deze worden aan je voorgelegd en tijdens het evenement kun je met elkaar afspreken. Zie het als een soort zakelijk tinder.

Gamification inzetten tijdens een evenement

Wil je gamification gaan inzetten tijdens je volgende evenement? Zorg er dan voor dat de gametechnieken door het hele eventtraject zijn verweven, maar wel subtiel. Bedenk van tevoren ook goed welke vormen van gamification interessant zijn voor jouw doelgroep en het behalen van de doelen van het event. Brainstorm hierover met een zorgvuldig samengesteld team en betrek eventueel een specialist, zoals een evenementenbureau, bij het team. Alleen dan zorg je ervoor dat de doelstellingen van je event worden behaald en de boodschap overkomt.