Storytelling voor evenementen: The Hero’s Journey

Niets zorgt voor meer enthousiaste bezoekers tijdens een evenement dan een goed verhaal. Het is dus ook niet bijzonder dat storytelling nog steeds veel wordt toegepast. Er zijn verschillende manieren om storytelling te gebruiken in combinatie met evenementen, maar the hero’s journey lijkt wel speciaal voor events te zijn gemaakt. In deze blog vertellen we hoe je met je evenement een onvergetelijk verhaal vertelt.

The hero’s journey

The hero’s journey, oftewel heldenreis, de naam zegt het al. Het gaat om de reis die een held tijdens het verhaal aflegt. In de jaren 1940 ontdekte Joseph Campbell dat bijna alle sterke verhalen en sprookjes volgens dat model zijn opgebouwd. Tegenwoordig kom je een afgeleide hiervan nog vaak tegen in Hollywoodfilms. Denk aan de reis die Frodo in The Lord of The Rings aflegt of de avonturen die Harry Potter beleeft.

In zijn boek Eventplanner vertaalt Kevin van der Straeten the hero’s journey in 11 stappen die perfect aansluiten op de verschillende fases van een evenement. De gasten zijn de helden. Door aan iedere stap de juiste invulling te geven vertelt jouw event straks een onvergetelijk verhaal!

Eerste akte

  1. Gewone wereld: Hier begint de reis van de held.
  2. Avontuur (call-to-action): Er gebeurt iets onverwachts dat de held dwingt tot actie. Bij events is dit de uitnodiging die je gasten ontvangen.
  3. Weerstand en weigering: Zelfs helden hebben angsten en kunnen weerstand voelen om ergens op in te gaan. Je gasten vragen zich in eerste instantie af of het niet te duur of ver is, of ze er wel tijd voor hebben en of het event wel bij ze past.
  4. De mentor: Dit is een cruciaal moment waarbij de held advies van een mentor nodig heeft. De rol van mentor kan ook vervuld worden door een boek, landkaart, of bij een evenement door een video, een website of een folder.

 

Tweede akte

  1. Grens oversteken: De held is klaar voor avontuur en steekt de grens over naar een nieuwe wereld. Dit is natuurlijk de entree van het evenement.
  2. Tests, bondgenoten en vijanden: In de nieuwe wereld moet de held op zoek naar informatie en bondgenoten, bijvoorbeeld andere gasten op het evenement.
  3. De binnenste grot: Hier vindt de voorbereiding op de vuurproef plaats. Het publiek van het evenement moet het gevoel krijgen dat ze wat te wachten staat. Denk bijvoorbeeld aan een band in het voorprogramma van de hoofdact.
  4. Vuurproef: De gevaarlijke test die de held moet overleven. Hier zit het hoogtepunt van je event!
  5. Beloning: Na de vuurproef viert de held feest of omhelst hij zijn geliefde. Ook voor de gasten is een beloning fijn. Dit kan een aandenken zijn aan het event, een diploma of nieuwe zakenrelaties.

 

Derde akte

  1. Terugreis: Het avontuur is nog niet afgelopen. De held moet met een laatste activiteit nog laten zien dat hij veranderd is. Laat je gasten niet zonder begeleiding naar hun auto lopen. Net als een warm welkom geef je ze ook een warm afscheid. Je evenement heeft daarom nog één verrassende laatste afsluiter nodig.
  2. Elixer: Als laatste komt de held herboren thuis. Je gasten zijn gegroeid op persoonlijk vlak of hebben nieuwe kennis opgedaan.

Welke reis gaan de helden van jouw evenement maken? Wij zijn benieuwd!