Storytelling

Storytelling

Sinds de mensheid bestaat, bestaan er verhalen. In de oudheid, toen mensen nog niet konden lezen en schrijven, waren verhalen belangrijk om informatie mondeling door te geven aan de volgende generatie. In feite doen we dat, duizenden jaren later, nog steeds. Ouders vertellen hun kinderen een verhaaltje voor het slapen gaan. Verhalen hebben vaak een moraal, een bedoeling, een kern. Zeker in sprookjes is dat het geval. Verhalen zijn belangrijk. Niet omdat ze ons vertellen dat er draken bestaan, maar omdat ze ons vertellen hoe we ze kunnen verslaan.

Mensen pakken verhalen snel op. Verhalen brengen samenhang in informatie, waardoor ze gemakkelijk zijn te onthouden. Ook elk bedrijf heeft een verhaal. Over hoe het is ontstaan, waar het voor staat, wat de missie is, wat de kernwaarden zijn. Het logo en de huisstijl van een onderneming laten vaak al een tipje van de sluier zien van het verhaal van een bedrijf.

Bedrijven gebruiken het vertellen van verhalen voor verschillende doeleinden. Om gevoelige onderwerpen gemakkelijker in beeld te brengen, om een bedrijfscultuur te creëren, om veranderingen door te voeren of om informatie binnen een organisatie over te brengen. Dit verschijnsel heet corporate storytelling. Storytelling wekt het verhaal van een bedrijf, merk of organisatie tot leven. Het is een krachtig en effectief communicatiemiddel om de visie en strategie van een bedrijf uit te dragen naar klanten, aandeelhouders en medewerkers.

(Corporate) storytelling gebeurt op verschillende manieren. Niet alleen door een mondeling of schriftelijk verhaal, maar steeds vaker ook door beelden, video’s, YouTube filmpjes, foto’s op Instagram, enzovoort. Storytelling is tegenwoordig interactief en visueel.

Storytelling in de praktijk

Storytelling wordt steeds belangrijker. Mensen willen zich identificeren met een dienst of product. Een goed verhaal bij een merk helpt daarbij. Steeds meer bedrijven zijn zich daarvan bewust. Een telecombedrijf nodigde zijn top-50 managers uit om de strategie van het bedrijf te vertalen in een persoonlijk, inspirerend verhaal. Na een uitgebreid programma leidde dat tot meer bewustzijn in de organisatie over de strategie en een grotere betrokkenheid van de medewerkers.

Storytelling hangt nauw samen met contentmarketing. Dat is het maken, aanbieden en verspreiden van content, waarmee een bedrijf of merk een doelgroep laat zien wat het aan het merk heeft.

 

Storytelling in 3D

Steeds meer bedrijven verspreiden verhalen die het waard zijn om te delen via de social media. Arjan van Dijk Groep gaat een stapje verder. Al jarenlang ontpopt Arjan van Dijk Groep zich als een specialist in de 3D vertaling van brand story’s. Verhalen vertellen via de moderne media is één. Wie deze verhalen tot leven wil wekken, kan terecht bij Arjan van Dijk Groep.