Zo zet je neuromarketing slim in voor je event!

 

Droom jij ook van evenementen organiseren met een opkomst van 100%? Uitnodigingstrajecten kunnen erg intensief en tijdrovend zijn. En dan kun je nog zo goed je best doen, soms valt de uitkomst op het event toch tegen. Hoe kun je ervoor zorgen dat gasten staan te springen om aanwezig te zijn bij jouw evenement? Met neuromarketing!

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing gaat over inspelen op het onderbewuste en wat mensen écht willen. Verschillende studies hebben door middel van technologieën zoals MRI’s en EEG’s onderzocht hoe de hersenen reageren op bepaalde marketing prikkels. Daardoor weten we nu beter wat mensen aanzet tot actie. Het onderbewuste speelt daar (veel vaker dan we denken) de hoofdrol in.

Het onderbewustzijn denkt snel en in het moment. Door neuromarketing slim in te zetten kun je mensen sneller overtuigen om deel te nemen aan het evenement dan voorheen. We geven je een aantal tips:

Keep it simple

En dan met name de website voor het evenement. Natuurlijk wil je dat de website de sfeer van het event laat zien, maar let erop dat je hier niet in doorslaat. Teveel verschillende beelden, kleuren, of een hele conceptuele website zijn niet aan te raden. Mensen vinden een simpele website die gebruiksvriendelijk is namelijk sneller te vertrouwen. Het gaat ze niet zozeer om de foto’s of tekst maar om hoe snel ze kunnen vinden wat ze zoeken.

Voor wat, hoort wat

Herken je het gevoel dat wanneer iemand iets voor je heeft gedaan, je heel graag iets terug wilt doen? Je kunt je zelfs schuldig voelen als je dat niet doet. Dit wordt ook wel het wederkerigheidsprincipe genoemd. Onderzoek heeft bewezen dat het niet eens om iets groots hoeft te gaan. Een klein gebaar kan al voldoende zijn.

Je kunt je gasten bijvoorbeeld een klein presentje geven bij de uitnodiging voor je evenement. Zij zullen dan eerder het gevoel hebben iets terug te willen doen (in de vorm van deelname aan het event). Let er wel op dat er geen voorwaarden aan het presentje vastzitten! Dan gaat het wederkerigheidsprincipe namelijk niet op.

Los problemen op

Ons onderbewustzijn is in eerste instantie ingesteld op overleven. Het vermijden van risico’s en pijn krijgt dan ook voorrang op het opzoeken van plezier. Alleen met een “leuk evenement” kom je er dus niet! Je moet een probleem van je doelgroep oplossen, bijvoorbeeld met een interessante workshop.

Emotiontelling

Emotionele betrokkenheid is een belangrijke drijfveer in het maken van beslissingen. Probeer daarom te verbinden met de gevoelens van je gasten. Zet bijvoorbeeld storytelling voor evenementen in, dat tegenwoordig ook steeds vaker toepasselijk emotiontelling wordt genoemd.

Aan de slag!

Ook al gaat neuromarketing over ingewikkelde processen die zich afspelen in onze hersenen, het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om in te zetten! Wanneer ga jij aan de slag?

 

Download de nieuwste editie van ons relatiemagazine [BE]LEEF nu voor meer inspirerende artikelen!

CIRQUE DU SOLEIL VANAF 11 OKTOBER

Eén van ’s werelds populairste circussen komt wederom naar Nederland. Cirque du Soleil zal met haar spectaculaire show TOTEM neerstrijken op het Malieveld in Den Haag. Bekijk de zakelijke arrangementen!

ZAKELIJKE ARRANGEMENTEN

JUBILEUM ORGANISEREN

Sommige momenten zijn zo bijzonder dat je daar echt even bij stil moet staan. Een jubileum is zo’n moment. Je team heeft hard gewerkt en samen hebben jullie deze mijlpaal bereikt. Dat moet gevierd worden!

MAAK HET ONVERGETELIJK!

EINDEJAARSEVENT ORGANISEREN

De temperatuur stijgt maar voor je het weet staat de winter weer voor de deur. Een mooi moment om na te denken over hoe je je medewerkers dit jaar ga bedanken. Er zijn een tal van unieke mogelijkheden!

WIJ HELPEN GRAAG!